Titbit

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
acf-field
widgety
slider
kariera
acf-field-group
wpcf7_contact_form
Filter by Categories
Chili Ta
Články
Jan Horký
Oh My Chef
Recepty
Sofie Smith
Titbit na cestách

Topinambur

Titbit Články

Možná už jste někde zaslechli výraz židovské brambory nebo jeruzalémské artyčoky. Jedná se o jednu rostlinu, konkrétněji slunečnici topinambur. Tato nenáročná rostlina z čeledi hvězdnicovitých pochází z oblasti Střední Ameriky a na naše území se dostala až se zámořskými objevy. V té době se této květině říkalo Girasole, italsky slunečnice. Tento název se postupně zkomolil do jeruzalémského artyčoku. A artyčok, protože topinambur svou chutí připomínal právě artyčok, což je rostlina ze stejné čeledi.
Topinambur

Původ a pěstování

Slunečnice topinambur je nenáročná rostlina, která se poradí na jakémkoliv místě. Dokonce, pokud ji nehlídáte, může se nekontrolovatelně rozrůst po záhoně. Květy topinamburu jsou žluté a začínají kvést až koncem srpna. Jedlou částí jsou hlízy, které jsou křehké a váží kolem 20-140 g. Jejich slupka je tenká a zbarvená může být do bíla, žluta nebo červena.

Z amerického kontinentu byly dovezeny během výprav za oceán a první zmínka o jejich pěstování na území Evropy, pochází z roku 1607 z Francie. Výhodou topinamburu je jeho všestrannost – slouží jako potrava pro lidi a kdysi i pro zvířata.

Topinambury a zdraví

Hlízy jsou tvořeny z 80 % vodou, 15 % sacharidy a 2 % bílkovinami. Oproti bramborům obsahují méně škrobů a sacharid inulin, díky němuž je mohou konzumovat i lidé s cukrovkou. Vysoký obsah vlákniny, esenciálních aminokyselin, kyseliny jablečné, citronové a jantarové, přináší další benefity pro zdraví.

Mimo jiné je také cenným zdrojem minerálních látek jako je hořčík, draslík, vápník, železo, fosfor, křemík a zinek. Z vitamínů stojí za zmínku vitamín A, D, B, nebo provitamín A.

Vědeckými studiemi bylo prokázáno, že při pravidelné konzumaci, ulevují lidem trpícím revmatismem a také díky obsahu inulinu snižují cholesterol a krevní cukr. Draslík pak přispívá odvodnění organismu z ke zmírnění otoků.

Topinambur v gastronomii

Připravíte je podobně jako brambory. Slupku dobře omyjte, nejlépe pod teplou vodou s kartáčkem, a pak ji nemusíte ani loupat. Šťáva z topinamburů je nutričně velmi ceněná, a navíc se zachovají i enzymy, které se nacházejí ve slupce společně s dalšími vitamíny a stopovými prvky.

Ve Francii je vyhládnou pochoutkou topinamburová polévka, která se nezahušťuje a nechá se tak vyniknout typická oříšková chuť hlavní ingredience.

Nákup a skladování

Topinambur je podobný bramborám i co se skladování týče. Nejlépe mu bude v temnu, such a chladu. Oproti bramborám však nemá korkovitou slupku, takže začne dřív dehydratovat. „Pokud si topinambury pěstujete a víte, že je naráz nespotřebujete, nechejte je v zemi. Jsou totiž odolné i vůči mrazům, které spadnou pod bod mrazu. Pokud je sklidíte hned, nechte je zasypané hlínou, aby nevyschly,“ radí Filip Trmal ze společnosti Titbit.

Pokud topinambury koupíte v obchodě nebo na trhu, dejte si pozor na běžné vady. Mezi ně patří například hniloba, otlaky nebo seschlá slupky, která značí o ne úplné čerstvosti plodiny.

„Výhodou topinamburu včetně jeho jedlých hlíz je i značná odolnost vůči škůdcům. Nepotřebuje tudíž téměř žádné chemické ošetření,“ uzavírá Trmal.

 

Máte dotaz k našemu sortimentu? zeptejte se