Titbit

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
acf-field
widgety
slider
kariera
acf-field-group
wpcf7_contact_form
Filter by Categories
Chili Ta
Články
Jan Horký
Oh My Chef
Recepty
Sofie Smith
Titbit na cestách
doprava zdarma při nákupu nad 1.200 Kč

Datle Medjool

Titbit Články

Datle jsou původem z Blízkého východu a z oblasti severní Afriky. Právě v těchto regionech jsou denně využívány, ať už v čerstvé nebo sušené podobě. Odrůda Medjool je zvláště oblíbená pro své velké plody, které jsou sladší. Nutričně jsou datle velmi hodnotné, proto jsou hojně využívány i v raw kuchyni.

Původ a pěstování

I když datle pocházejí z Blízkého východu a severní Afriky, pěstovat se dají v pouštních oblastech po celém světě. Plody rostou na datlových palmách, jsou to oválné bobule s hnědočervenou slupkou a podlouhlým semenem uvnitř. Datlí je nespočet druhů, avšak odrůda Medjool je považována za prémiovou a často je nazývána „královnu datlí“. Její plody jsou velké a oproti jiným masitější, sladší a chuťově bohatší. Také pěstování může být náročnější, protože jsou háklivé na kvalitu ovzduší a vláhu v půdě.

Datle se dají jíst i čerstvé, častěji se však konzumují v sušené podobě. Sušení probíhá většinou přirozeně, datle se nechají dozrát a usušit na slunci. Teprve poté se sklízejí. Výhodou je, že datle odrůdy Medjool zůstávají i po usušení šťavnaté a měkké. Jejich chuť je výrazná s tóny karamelu, skořice a medu.

Datle a zdraví

Sušené datle jsou dobrým zdrojem vlákniny, a to jak rozpustné, tak i nerozpustné. Rozpustná vláknina pomáhá kontrolovat hladinu glukózy v krvi a snižuje nechtěný LDL cholesterol. Dále obsahují vitamíny A, K a vitamíny skupiny B – tiamin, riboflavin, niacin, vitamín B6 a kyselinu pantotenovou. Z prvků jsou bohaté především na železo, hořčík a draslík, kterého je v nich až třikrát více než v banánech, což ocení zejména sportovci a aktivní lidé. Ten mimo jiné pomáhá udržovat v rovnováze nervový systém, snižuje krevní tlak a podporuje správnou činnost svalů. Díky vysokému obsahu sacharidů jsou datle také rychlým zdrojem energie a lehce stravitelné.

 Jak si datle vychutnat

 Datle si vychutnáte jen tak samotné, nebo třeba jako chuťovku k sýrům, sušeným šunkám nebo křupavému pečivu. Po vypeckování se také dají plnit, například ořechy. Přidat je také můžete do jogurtu nebo i do těsta. Populární a hojně využívané jsou zejména v raw kuchyni, kde se z nich připravují koláče a dezerty, neboť dobře drží těsto pohromadě i bez pečení.

Z čerstvých datlí se také vyrábí datlový sirup, který slouží jako skvělé sladidlo a alternativa k řepkovému cukru. Osladit jím můžete kaši, jogurt nebo dezerty.

Máte dotaz k našemu sortimentu? zeptejte se